یه نویسنده

مقاله، کتاب، برنامه و ...

مقاله، کتاب، برنامه و ...

یه نویسنده

وبلاگی برای فعالیتهای پژوهشی و برنامه نویسی کامپیوتر، که شاید دفتر یادداشتی از دانسته‌های روزانه‌ی من باشد(شاید به‌کار شما هم بیاید). مطالبی که از دنیای کدباز جمع‌آوری میکنم و برای علاقه‌مندان این شاخه از فناوری انتشار میدهم. بیشتر نوشته‌های وبلاگ را برنامه‌نویسی‌php و سیستم‌عامل لینوکس تشکیل می‌دهند.

طبقه بندی موضوعی

برنامه‌نویسی پایتون

مدتها قبل درباره زبان برنامه‌نویسی پایتون شنیده بودم و مطالب زیادی هم خونده بودم. مثلا شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و یاهو از پایتون استفاده می‌کنند. زبانی قدرتمند و ساده که یادگیری اون رو همراه با لذت و تجربه شیرینی در یادگیری یک زبان بسیار خوب میدانند. در این پست توجه شما رو جلب میکنم به آگهی استخدام یک شرکت نرم‌افزاری برای جزب برنامه‌نویس پایتون و آشنا به لینوکس.


جزئیات بیشتر رو میتونید در سایت بازارکار مطالعه کنید. به سایت شرکتی که آگهی داده بود مراجعه کردم و دیدم خیلی از پروژه‌ها و ماژول‌های معروف شبکه رو برای سازمان‌های بزرگ توسعه داده و حتی یه نسخه شخصی لینوکس رو هم تولید کرده بود.

ولی باید گفت در آینده با توجه بر رشد و توسعه شبکه در کشور برای برنامه‌نویسان پایتون بازارکار خوبی فراهم خواهد شد. بدین دلیل که پایتون زبانی با قدرت بالا در سرویسهای شبکه می باشد حتی شما توانایی راه‌اندازی سایت‌های قوی با پردازش سنگین را به توسط پایتون انجام دهید. مثلا همین بلاگ‌بیان با پایتون نوشته شده. و حتی شرکت آگهی دهنده نرم‌افزاری برای تذریق‌کد به صفحات وب نوشته بود. از خصوصیات زبان پایتون:

  1. ساده و راحت : ایده پایتون بر اینه که اگر کسی کامپیوتر رو در حد کپی کردن فایل میدونه و میتونه زبان انگلیسی رو تا حدودی درک کنه بتونه با پایتون برنامه‌نویسی کنه. حتی مرور کرده کدهای پایتون مثل خواندن یک کتاب انگلیسی است.
  2. چند سکویی : cross platform در واقع نوشتن کد در یک سیستم عامل و اجرای اون در تمام سیستم‌عامل‌ها بدون نیاز به تغییر کد. البته زبان جاوا با ماشین مجازی این کار رو کرده ولی پایتون بدون نیاز به ماشین مجازی و ابزارهای جانبی دیگر این کار رو انجام میده. البته اگر از apiهای اون سیستم‌عامل استفاده کنید دیگر توان اجرا در سیستم‌عامل دیگر رو ندارید ولی پایتون به اندازه کافی کتابخانه استاندارد داره که بی‌نیاز به api بشین.
  3. کتابخانه‌های زیاد : از خصوصیات هر زبانی وجود کتابخانه‌های متعدد برای اون هست. هم اکنون کتابخانه های زیادی برای پایتون در دسترس هست مثل  wxPython (برای ساخت رابط گرافیکی)، Twisted (فریم ورک توسعه اینترنت)، PIL یا Python Imaging Library (برای ویرایش تصاویر) و چندین کتابخانه دیگر برای کار با شبکه و فایل‌ها.
  4. مستندات کامل : شما نیازی به پیدا کردن کتابهای قطور برای یادگیری و استفاده از زبان پایتون ندارید فقط کمی انگلیسی بلد باشید میتونید از داکیومنت کامل پایتون استفاده کنید.
  5. شی‌گرایی و ساخت‌یافته بودن پایتون
  6. استفاده‌های گسترده در تمام کاربردها به لیست استفاده کننده‌گان پایتون نگاه کنید.
  7. رایگان و اوپن‌سورس بودن : البته رایگان بودن شامل ما ایرانی‌ها نمیشه ولی اوپن‌سورس بودن یعنی شما هسته اصلی زبان رو میتونید دانلود کنید و دستورات اون رو طبق میل خودتون تغییر بدین مثل پایتون چینی
همچنین آمارهای سایت‌های معتبر رده‌بندی و ایندکس زبان‌های برنامه‌نویسی گواه این قضیه هست که پایتون با توجه به جدید بودن اون بسیار محبوب و رو به رشد هست.
سایت tiobe.com

سایت angpop.com/
در زبان فارسی منابع بسیار خوبی برای پایتون وجود داره مثل سایت pylearn.com که بصورت ویکی‌ هست و کتابهای خوبی مثل یک بایت از پایتون یا عصر پایتون رو به صورت مرحله‌به‌مرحله و ویکی بصورت دسته‌جمعی ترجمه می‌کنن.

دانلود کتاب :
برای شروع پایتون بهترین کتاب "یک بایت از پایتون" نوشته swaroop c h هست که ایشون هندی هستا و در شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و یاهو سابقه‌کار دارند. این کتاب به ۱۹زبان دنیا ترجمه شده و شما میتونید زبان انگلیسی اون رو از سایت اصلی کتاب دانلود کنید.
۶ فصل این کتاب توسط احمد صوفی محمودی  ترجمه شده بود و در بیشتر سایت‌ها مثل آغازه به اشتراک گذاشته شده بود. بعد از اون اعضای سایت pylearn.com نسبت به ترجمه بیشتر فصل‌های کتاب اقدام می‌کنند. البته من متن انگلیسی رو در دسترس ندام ولی کتاب فارسی ترجمه شده ۱۷فصل و ۱۳۶صفحه داره که بسیار کامل و مفید هست.
برای دانلود آخرین ورژن از کتاب باید به آدرس صفحه ویکی اون در پایلرن برید. که لینک دانلود 4shared.com هست. از انجا که دانلود از فورشیرید کمی زحمت داره من با راپیدباز اون رو دانلود و فایل pdf رو در دراپ‌باکس آپلود کردم.

دانلود فیلم:
شرکت لیندا نیز برای پایتون یه فیلم بسیار خوب تهیه کرده. که میتونید بصورت مستقیم از اینجا دانلود کنید.

در آینده اگر به مستندات خوبی در این زمینه دست یافتم حتما در اختیار دوستان میزارم.

منابع:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86_(%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C)
http://p30download.com/fa/entry/40174/tutorial/development-web/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-python-3-essential-training-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86/
http://en.wikipedia.org/wiki/Python_(programming_language)

نظرات  (۲)

سلام،

من دانشجو هستم و دنبال کسی میگردم که بتونه پروژه به زبان پایتون بنویسه، ممنون میشم اگه کسی رو میشناسین بهم معرفی کنین؟!

سلام
ممنون از معرفی این کتاب.
اما این کتاب برای پایتون 3 بهینه نشده، لینک ترجمه دیگری دارید برای این کتاب؟
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی