یه نویسنده

مقاله، کتاب، برنامه و ...

مقاله، کتاب، برنامه و ...

یه نویسنده

وبلاگی برای فعالیتهای پژوهشی و برنامه نویسی کامپیوتر، که شاید دفتر یادداشتی از دانسته‌های روزانه‌ی من باشد(شاید به‌کار شما هم بیاید). مطالبی که از دنیای کدباز جمع‌آوری میکنم و برای علاقه‌مندان این شاخه از فناوری انتشار میدهم. بیشتر نوشته‌های وبلاگ را برنامه‌نویسی‌php و سیستم‌عامل لینوکس تشکیل می‌دهند.

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

دستورات مورد نیاز mysql در خط فرمان

با این که در کار با mysql یک DBMS قوی بنام phpmyadmin در اختیار برنامه‌نویسان می‌باشد. و حتی بالاتر از آن ابزار workbrench نیز در دسترس برنامه‌نویسان می باشد.
اما در بعضی شرایط مثل کار با سرور دیگر شما به محیط ui یا وقت نصب کردن و کار با phpmyadmin را ندارید در هر صورت بهترین راه بهره‌گیری از دستورات قوی mysql می باشد. در این‌جا دستورات اصلی مورد نیاز برای ساخت دیتابیس جدید و atach کردن یک دیتابیس به mysql میپردازیم:
۱− لاگین
برای لاگین دستور زیر را وارد کرده و در صورت داشتن پسورد آنرا در مرحله بعد وارد کنید و در غیر داشتن پسورد فقط enter را بزنید.
mysql -u root -p

۲−ساخت دیتابیس
بعد از لاگین کردن
CREATE DATABASE mydatabase

۳−حذف دیتابیس
DROP DATABASE mydatabase

۴− atach کردن یک دیتابیس از فایل sql به درون دیتابیس
 mysql -u root -p mydatabase < myfile.sql

5- گرفتن backup از دیتابیس
mysqldump -p -u root mydatabase>myfile.sql

کتابخانه bootstrap

امروزه نوشتن از پایه کمی منسوخ شده و فریم ورک‌های رنگارنگ جای خودشون رو در میان توسعه دهنده‌گان باز کردن. البته برنامه‌نویسان بر پایه ویندوز صرفا تنها چیزی که از فریم‌ورک به ذهن دارن همون NET. هست ولی برنامه نویسان بر پایه اوپن سورس دیدگاه بیشتری نسبت به فریم ورک دارن. مثلا در برنامه‌نویسی وب بر پایه مایکروسافت شما ASP.NET را میشناسید ولی در php شما با codeignite،cakephp،symfony و سلطان فریم‌ورک‌های این زمینه همون yii را خواهید داشت.

حتی فریم‌ورک‌ها به سمت سرور محدود نشدن و برای سمت‌کاربر مخصوصا css و javascript‌هم بعضی فریم‌ورک‌ها هستن. برای جاوااسکریپت jquery و برای css میشه bootstrap رو نام برد. هر کدوم از این فریم‌ورک‌ها سمت کاربر برای خودشون رقبایی دارن ولی فعلا اینها در بالای جدول قرار دارن.

حالا بریم سر بوت‌استراپ که که امکانات فوق‌العاده‌ای داره و سایت رسمی اون کاملا گواه بر این ادعا هست.

بیشترین هدف این پست امکانات فارسی و نمونه‌مثالها هست.

۱− bootstrap rtl V2

یکی از برنامه‌نویسان خوب ایرانی این فریم‌ورک رو کاملا rtl کرده و از سایت رسمی اون قابل دریافت هست

۲− bootstrap rtl v3

البته بوت استراپ در ورژن ۳ هست با امکانات بسیار زیاد که از این سایت قابل دریافت هست

۴− طراحی آنلاین

سایت layoutit.com یک محیط طراحی در خدت مت شما قرار میده که با drag&drop براحتی میتونید اجزای تمپلیت دلخواه رو بسازید.

در پست‌های بعدی چند نمونه تمپلیت مخصوصا برای بخش ادمین رو برای دانلود قرار میدم.

۵-ابزارهای جانبی برای بوت استارپ


توابع مفید mysql

همیشه رمزنگاری پسوردها در برنامه‌های تحت وب اهمیت بسیار بالایی داره. از اونجا که بیشتر کاربران عادت دارن در تمام سایتها پسوردهای یکی داشته باشن وقتی دیتابیس یک سایت مورد هک واقع بشه و داده‌های اون استخراج بشه براحتی با داشتن فیلدهای نام کاربری و پسورد میشه به تمام اطلاعات دیگر این کاربر حتی در بعضی اوقات به ایمیلش هم دسترسی داشت.

حالا نمیخوام فلسفه پسورد و امنیت اطلاعات رو پیش بکشم بحثم روی کم کرد فشار سرور به کمک توابع داخلی و توکار هست. واقعا تعجب میکنم با این که زبانهای برنامه‌نویسی به مرور زمان توابع و امکانات جدید بهشون اضافه میشه و حتی در دیتابیس‌ها هم شاهد این موضوع هستیم باز هم افزادی هستن که سرور رو مشغول کارهای پیش‌پا افتاد و الگوریتم‌های سنگین میکنن. مثلا یه برنامه‌نویس میاد یک کلاس برای هش کردن پسوردها مینویسه که توش از تمام توابع(از sha و md5 گرفته تا rand و چیرهای دیگه) استفاده کرده تا کار هش کردن پسورد رو انجام بده. اولا باید گفت درصد رمز نگاری و استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته کاملا وابسته با پروژه و شرایط کارفرما داره. مثلا رمز نگاری یه فروشگاه الکترونیکی که هر کاربر قراره مبلغی از حسابش کم بشه و توی بودجه اکانتش درون سایت قرار بگیره با یه سایت شخصی ساده کاملا فرق داره. در فروشگاه اگر اکانتش لو بره امکان داره پولی رو از حسابش برداشت شده توسط شخص دیگری که اکانت رو هک کرده به حساب دیگری واریز بشه یا خرید انجام بگیره در صورتی که خود صاحب اصلی اکانت اصلا اطلاع نداشته. 

در php تابع crypt رو خوب یادبگیرید که امکانات زیادی مثل salt رو هم داره. ولی در دیتابیس mysql تابع ENCRYPT کار مشابه crypt رو انجام میده.

برای ذخیره پسورد بصورت هش شده دقت داشته باشید شما دیگه به اصل پسورد دسترسی ندارید و فقط در لحظه لاگین کلمه وراد شده هش میشه و با کلمه هش شده دیتابیس مورد مقایسه قرار میگیره و این امنیت رو بالا میبره از اونجا که اگر دیتابیس خودتون رو هم کاملا کپی کنید به هکر بدید دیگه به هیچ عنوان به پسوردها دسترسی نداره.


استفاده از این تابع بصورت زیر هست:

INSERT INTO

`tbl_user`(`username`,`email`,`password`)

VALUES

('seifzadeh','mehrdad@gmail.com',ENCRYPT('1234'));

عکسهای تست برای برنامه‌نویسی

بارها پیش اومده برای تست یک اسلایدر یا قرار گیری عکس در یک مکان مشخص نیاز به اندازه خاصی از عکس بود تا بخوبی عملیات تست و برنامه‌نویسی صورت بگیره. به نا چار از یکسری از عکسهای پایه استفاده میکردم یاد مدام عکسها رو تغییر اندازه میدادم.

اما این بار با سرویس جالب lorempixel آشنا شدم. کار این سایت در اختیار قرار دادن انواع تصاویر بنا به درخواست هست

مثلا تصویر در اندازه 200*200 رو بصورت زیر برای سایت میفرستید و این سایت تصویری به همون اندازه برای شما روی ارسال میکنه

حالتها و روشهای دیگر ارسال درخواست و دریافت تصاویر رو در سایت اصلی مشاهده کنید.