یه نویسنده

مقاله، کتاب، برنامه و ...

مقاله، کتاب، برنامه و ...

یه نویسنده

وبلاگی برای فعالیتهای پژوهشی و برنامه نویسی کامپیوتر، که شاید دفتر یادداشتی از دانسته‌های روزانه‌ی من باشد(شاید به‌کار شما هم بیاید). مطالبی که از دنیای کدباز جمع‌آوری میکنم و برای علاقه‌مندان این شاخه از فناوری انتشار میدهم. بیشتر نوشته‌های وبلاگ را برنامه‌نویسی‌php و سیستم‌عامل لینوکس تشکیل می‌دهند.

طبقه بندی موضوعی

استفاده از تابع jdf در codeigniter

تمام برنامه نویسان php با تابع jdf آشنایی دارن. تابعی که به جرات میشه گفت هر سایتی دیدید که با php نوشته شده و تاریخ رو به جلالی نشون میده، از تابع jdf استفاده کرده. البته هسته این تابع بهره گیری از unix time هست که توی پست قبلی مختصری دربارش توضیح دادم.

codeigniter بهترین فریم ورک از نظر یادگیری و تسلط سریع هست و حتی در پروژه های کوچک و متوسط بسیار کاربردی. در این پست قصد دارم تا تابع jdf رو در codeigniter راه اندازی کنم.

ابتدا باید به library های codeigniter تابع jdf رو اضافه کنیم. برای این کار فایلی با نام Jdf.php در پوشه library که در پوشه application هست ایجاد کنید.

بعد از آن به کمک راهنمای codeigniter برای ساخت library جدید کدهای پایه ساخت library جدید را اضافه می کنیم.


<?php if ( ! defined('BASEPATH')) exit('No direct script access allowed'); 

class Jdf {


}

/* End of file Someclass.php */
در داخل کلاس Jdf باید کل کدهای درون فایل jdf.php را که دانلود کرده اید کپی کنید. البته با این کار هنوز تابع قابل استفاده نیست و باید تمام دسترسی داخلی توابع را بصورت محلی و بصورت شی گرایی فراخوانی کنید مثلا در حالت عادی برای تغییر حروف انگلیسی به فارسی از تابع tr_num بصورت زیر استفاده می شود:


که برای اجرا و تبدیل به شی گرایی باید بصورت زیر تغییر داده شود:


برای استفاده در codeigniter باید تمام توابعی که بصورت محلی از یکدیگر و داخلی استفاده می کنند را ویرایش کنید.

در آخر تابع شما آماده استفاده است. برای اجرای تابع jdf در همان کنترلری که بصورت پیش فرض در codeigniter قرار دارد(welcome) تاریخ امروز را به جلالی نمایش می دهیم.

کنترلر welcome را در ویرایشگر باز کرده و تابع index را بصورت زیر ویرایش کنید:

در پوشه views فایل welcome_message را در ویرایشگر باز کنید و کدهای زیر را به آن اضافه کنید:

با اجرای صفحه تاریخ جلالی بصورت زیر نشان داده می شود.



نظرات  (۱۱)

  • سجاد عبدی
  • امام باقر (ع) : خداوند دوست ندارد که مردم 
    در خواهش از یکدیگر اصرار ورزند 
    ولی اصرار در خواهش از خودش را دوست دارد.
    شهادت امام باقر بر شما تسلیت....

    ▌║█║HOO ALI HEYDAR MADAD ©sajjadabdi ▌║█║


    سلام
    خیلی ممنون
    مطلبتون خیلی بدردم خورد
    پاسخ:
    موفق باشید
    خدا خیرت بده یک ساعت وقت مارو سیو کردی  .
    پاسخ:
    خوشحالم از این‌که مورد استفاده شما قرار گرفته
  • فرزاد میان زراسوند
  • راه راحت تری هم هست:
    میتونید فایل JDF.PHP رو با نام jdf_helper.php توی پوشه ی helpers کپی کنید. بعد به صورت helper بارگذاری کنید (یا با autoload یا دستور $this->load->helper ) بعد از توابع اون به راحتی و دقیقا طبق راهنما استفاده کنید.

    ممنون. قبلاً هم از jdf.php استفاده کرده بودم. امّا نه به این نحو...
    سلام استاد عزیز
    من آموزش codeigniter رو با فیلم آموزشی شما شروع کردم و دارم باهاش یه پروژه می نویسم. خواستم تشکر کنم. دست گلتون درد نکنه.
    در پناه حق باشید
    پاسخ:
    موفق باشید
    سلام
    تشکر خیلی مفید بود

    گاهی ما هیچ توجهی به کارهایی که دیگران - یا شخصی خاص - برایمان انجام می دهند نمی کنیم و آن را نمی بینیم  تا زمانی که از انجام آن کارها دست بکشند ...

    این نوع نابینایی ، بدترین در دنیاست ...

    دستت درد نکنه خیلی به دردم خورد

  • آسیه شیرانی
  • باسلام. من با فریم ورک کدیگنایتر کار میکنم متاسفانه وقتی تاریخو چاپ میکنه به صورت 1/1/1970چاپ میکنه؟ چررراااا؟ لطفا فوری جواب بدید
    پاسخ:
    سلام
    مشکل از gui و تنظیم rtl صفحه هست. جای فرمتها رو در jdate تغییر بدید یا gui رو rtl کنید
  • فرهاد حسن‌پور
  • ممنون مهندس.
    سلام جناب سیف زاده
    من کدایگنایتر رو با ویدیو های آموزشی شما شروع کردم و یادگرفتم
    امروز برای تاریخ شمسی آموزش شما خیلی کمکم کرد 
    امیدوارم همیشه موفق باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی