یه نویسنده

مقاله، کتاب، برنامه و ...

مقاله، کتاب، برنامه و ...

یه نویسنده

وبلاگی برای فعالیتهای پژوهشی و برنامه نویسی کامپیوتر، که شاید دفتر یادداشتی از دانسته‌های روزانه‌ی من باشد(شاید به‌کار شما هم بیاید). مطالبی که از دنیای کدباز جمع‌آوری میکنم و برای علاقه‌مندان این شاخه از فناوری انتشار میدهم. بیشتر نوشته‌های وبلاگ را برنامه‌نویسی‌php و سیستم‌عامل لینوکس تشکیل می‌دهند.

طبقه بندی موضوعی

بهترین منابع یادگیری برنامه نویسی تحت وب

برای شروع برنامه نویسی تحت وب ابتدا باید محکم و قاطع مسیرتون رو خوب مشخص کنید.

 طراح یا برنامه نویس سمت سرور؟ در کشور ما طراح وب یک شاخه هست اونم photoshop و css.html,js ولی در کشورهای دیگه photoshop با بقیه جداست.

برای طراحی ui و سمت کاربر شما باید ابتدا ذوق و سلیقه طراحی، روانشناسی رنگها، ux designer و خلاصه فناوری‌هایی که برای طراحی گرافیکی نیاز هست رو بلد باشین. جدیدا responsive هم به این مورد اضافه شده که به کمک bootstrap یا دیگر ابزارها این کار هم راحت شده. ساختارش روی html هست و استایل صفحه با css و نهایتا با javascript کتابخونه دوست داشتنی اون jquery هم باید کار کنید.

و اما سمت سرور که میخواید تحت .net کار کنید یا تحت php؟ این دو هدفشون یکی هست ولی دو دنیای متفاوت هستن. هر کدوم چالشها و جذابیتهای خاص خودشون رو دارن. ابتدا توضیحی کوتاه از کدوم

1- NET.

دات نت یک فریم ورک قدرتمند و از محصولات مایکروسافت هست. کاملا رایگان و مجانی هست(توی ایران) . دات نت برای تحت وب ASP.net رو داره. معمولا asp.net رو با #C مینویسن. شما در دات نت محیط توسعه visual studio رو دارید که روز به روز هم داره پیشرفت میکنه. بعد از توسعه یک سایت برای publish هم سرورهای زیادی در اینترنت هست که میتونید هاست asp.net تهیه کنید ولی اغلب هزینش از لینوکس بالاتر هست. دات نت ساختار MVC منسجمی داره.


2.php

php یک زبان برنامه نویسی اوپن سورس هست. این که میگم اوپن سورس واقعا سورسش بازه و چیزی به اسم کامپایل درش وجود نداره(هر چند تکنیکهایی هست). زبانی بسیار شیرین و راحت. مخصوص کسانی که میخوان به دل هر چیزی نفود کنن. مثلا حتی برن سورس php رو دستکاری کنن(اگر نیاز بود) یا برنامه رو هر طور که خودشون خواست بنویسن یا هر فریم‌ورکی دلشون خواست استفاده کنن. خلاصه آزادی عمل توی این زبان حرف اول رو میزنه. فعلا هم آمارش از net. بیشتر هست.



با توجه به هدفتون باید برید دنبال منابع درست و شروع یادگیری. در این پست به مبحث سمت سرور و php میپردازم

روشهای یادگیری زیاد هست

  1. کتابهای آموزش برنامه نویسی
  2. جزوه و کتابهای رایگان توی اینترنت
  3. فیلمهای آموزشی
  4. کلاسها و دوره‌های برنامه‌نویسی
در مورد یادگیری برنامه نویس شما باید خودآموزشی رو از همین الان شروع کنید. این که کسی راهنمای همشگی شما هست یا فلان استاد برم بهم یاد بده رو از همین الان بزارید کنار و  با کتابها و منابع رایگان توی وب کارتون رو شروع کنید. معمولا برنامه نویسان موفق کسانی بودن که بصورت خودشجوش یاد گرفتن و واقعا هم موفق هستن.
در مورد کتاب به زبان فارسی مورد خوبی ندیدم ولی به زبان انگلیسی کتابهای خوبی هست + + +
در پستهای قبلی معرفی کوتاهی از کتاب رایگان برنامه‌نویسی داشتم
بهترین روش یادگیری رو فیلم آموزشی میدونم. به چند دلیل:
  1. زمان به زمان کمتری نسبت به روشهای دیگه
  2. معمولا کاربردی
  3. چون عینا دارید موارد توسعه و کدنویسی رو میبینید بهتر میتونید جذب برنامه نویسی بشید
 به تریتیب از بهترین فیلمها شروع مکینم.

  1. PHP with MySQL Essential Training with Kevin Skoglund
    این مجموعه ویدویی واقعا فوق العاده هست و اصلا وقتتون رو چیزهای دیگه نزارید و فقط این ویدو رو تهیه و شروع کنید. این ویدوی سطح مقدماتی هست و سطح پیشترفته اون 
    PHP with MySQL Beyond the Basics هست. در این مجموعه حتی به css و html هم پرداخته میشه و کاملا با نحوه طراحی یک سایت با php آشنا میشید. البته شرکت لیندا تمام محصولاتش خوب هست. زیرنویسهای انگلیسی شرکت لیندا رو میتونید از این آدرس دانلود کنید
  2. Learn PHP Fundamentals From Scratch
    فیلمهای udemy کاربردی و پروژه محور هستن. ساختار آموزشی خوبی داره و با کمی صرف وقت میتونید از مبتدی تا پیشرفته با این مجموعه ویدیویی جلو برید.
  3. PHP Object Oriented Programming Fundamentals
    فیلمهای tutsplus اغلب سریع جلو میره و شاید مجبور بشید در جاهایی فیلم رو هی stop کنید تا ببینید داره چیکار میکنه. ولی واقعا حرفته ای هستن و این ویدیو هم به oop یکی از نیازهای اصلی برنامه‌نویسی پرداخته.
به هر کدوم از این سایتها برید فیلمهای بیشتری هم پیدا میکنید و برای دانلود هم کافی هست یه جستجویی توی وب داشته باشید.

نظرات  (۲)

سلام همونطور که میدونید الآن فصل انتخاب رشته است و با توجه به اینکه شما یک برنامه نویس حرفه ای هستید بنظرم خیلی خوبه که مقاله ای در مورد رشته نرم افزار بزارید تا کسایی که مثل من مشتاق این رشته هستنند با ریزه کاری های این رشته که فقط با تجربه بدست میاد آشنا بشن مثلاً اینکه تحصیل در تهران خیلی بهتر از شهرستانه یانه؟ چون من خودم فکر می کنم در تهران چون شرکت های نرم افزاری زیاده در دانشجویی می شه با انجام کار هر چند کوچیک تو این شرکت ها تجربه و مهارت زیاده بدست آورد حالا این کار اصلاً شدنیه؟ و اگه میشه به خوابگاه و رفت و آمد و این چیزاش می ارزه یانه؟
پاسخ:
سلام
واقعا نظر مفیدی بود.
من فردا مقاله ای در این مورد مینویسم و تجربه‌هایی که داشتم رو حتما در اختیار دوستان میزارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی