یه نویسنده

مقاله، کتاب، برنامه و ...

مقاله، کتاب، برنامه و ...

یه نویسنده

وبلاگی برای فعالیتهای پژوهشی و برنامه نویسی کامپیوتر، که شاید دفتر یادداشتی از دانسته‌های روزانه‌ی من باشد(شاید به‌کار شما هم بیاید). مطالبی که از دنیای کدباز جمع‌آوری میکنم و برای علاقه‌مندان این شاخه از فناوری انتشار میدهم. بیشتر نوشته‌های وبلاگ را برنامه‌نویسی‌php و سیستم‌عامل لینوکس تشکیل می‌دهند.

طبقه بندی موضوعی

بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۱۳ کدام است؟

بعضی شرکت ها و سازمان ها هستند که آمار بسیار دقیق و جزئی از فناوری ها اعلام میکنند. اعتبار این آمارها هم به گذشته درخشان اونها و درصد استفاده از آمارهای این سازمان ها در مقالات معتبر بر میگرده.

در زیر گذری داریم به بالاترین آمارهای زبان های برنامه نویسی و همچنین آمار دقیق همراه با مدارک معتبر از سازمان های معتبر.

در ابتدا بریم سراغ tiobe.com

البته انگار درصد استفاده از زبان های دسکتاپ پیشی گرفتن و رو به جلو هستن. البته در زبان های تحت وب حرف اول رو اوپن سورس میزنه و همونطور که میبینید asp اصلا در جدول وجود نداره.

حالا هم آمار w3techs.com

و حالا آمار شرکت jobstractor.com که بیش از ۶۰هزار درخواست شغلی رو آنالیز کرده و از بین تقاضای زبان های برنامه نویسی آمار زیر رو اعلام کرده:

و اما چند سوال:

  1. چرا آمار فناوری های مایکروسافت (حتی اگر #c , ای اس پی را سر هم بزاریم) انقدر کم است؟
  2. چرا انقدر آمار برنامه نویسی به زبان آبجکتیو سی با این که بیشتر برای ios استفاده میشود انقدر بالاست در حالی که آندرویپ سکن دار است؟
  3. چرا آمار جاوا اسکریپت با توجه بر این که انقدر html5 جنجال به پا کرده؟
اگر به آمارهای ابتدای سال ۲۰۱۲ نگاهی بیندازیم و انها را با آمار ابتدای سال ۲۰۱۳ مقایسه کنیم شاید به جواب سوالات بالا برسیم.

ابتدا باید گفت جاوا اسکریپت از همه بیشتر رشد کرده. آندروید و ios هم با سرعت یکسانی افزایش پیدا کرده اند و در آخر علت افت زبان های مثل php به علت کاهش تقاضای زبان اسکریپتی نویسی trendier مثل روبی هست. البته آمارهای منطقه ای و کشوری شاید برعکس باشه چون مثلا توی استرالیا روبی بسیار محبوبیت داره در صورتی توی انگلستان از اون کتر استفاده میشه و یا در ایران بنا بر دلایلی asp بیشتر استفاده میشه در حالی که زبان asp در کشورهای دیگه جایی نداره.
و در آخر: با توجه بر پیشرفت وب و همچنین زبان های برنامه نویسی طراحی و برنامه نویسی وب در ایران، در آینده تقاضای برنامه نویس و طراح وب بیشتر خواهد بود. همچنین زبان هایی مثل php و پایتون هم برای برنامه نویسی کم کم داره جای خودشو در ایران باز می کنه.

نظرات  (۱۸)

سلام دادا خسته نباشی.اقا کلا این visoual وbasic  ادم حساب نکردن دیگه من کلی زحمت کشیدم basic یاد گرفتم الان...
سلام خسته نباشید
به جاوا رای مثبت میدم
  • برنامه نویس وب
  • سلام

    اگه می خواید تو کدهای برنامه گم بشید اگه می خواید راحت هک بشید PHP کار کنید.

    می خواید منم آمار پیدا کنم که PHP آخر لیسته. جالبه بدونین گوگل از زبان سی و جاوا اسکریپت و بینگ از ASP استفاده می کنن.

    پاسخ:
    ممنون میشیم اگر لطف کنید و از منابع معتبر آمار ASP رو ذکر بفرمایید
    در مورد bing باید گفت که محصول مایکروسافت هست و تمام سرویس‌های مایکروسافت با ASP.NET راه اندازی و نگهداری میشه

    دوست عزیز گوگل از پایتون و فیس بوک از php استفاده می کنه و در برتری php نسبت به بقیه در زمینه برنامه نویسی وب شک نکنید. ولی در کل java بهترینه.
    پاسخ:
    بله جاوا همیشه بهترین بوده
    az etelaa-ti ke dar mian gozashtin mamnoon
    پاسخ:
    موفق باشید
    بله منم با جاوا موافقم
    بهترین مزیتی که جاوا نسبت به زبان های برنامه نویسی داره همروند سازی آن است.

    پاسخ:
    جاوا قابلیتهای پیشترفته ای داره که در بعضی پروژه ها تنها انتخابت جاوا میشه

  • مهدی ربانی
  • سپاس.
    من مهندس کامپیوترهستم .توصیه میکنم اگه میخوایددرزمینه تحت وب کارکنید phpیادبگیرید چون امنیت بالایی نسبت به aspداره.ولی اگه میخوایددرزمینه برنامه های تحت ویندوزفعالیت کنید vb.netگزینه خوبیه.
    پاسخ:
    به نظرم امنیت به برنامه‌نویس ربط داره چون همین php اگر درست برنامه‌نویسی نشه امنیتش خیلی‌خیلی پایین میاد. معمولا زبانهای برنامه‌نویسی تحت وب امنیتهای پایه رو خودشون رعایت میکنن و این برنامه‌نویس هست که باید امین رو لحاظ کنه. ولی مزیت php امکان اجرای اون بر روی سرورهای لینوکس هست که بدلیل بهره‌گیری از یک سکوی اجرای قوی دارای امنیت بالا هست.
    با سلام

    با احترام به همه نظرات ؛ به نظر من هر کسی که توی یه برنامه خیلی حرفه ای باشه می تونه همه برنامه ها رو در بیاره منظورم رو با یه مثال میگم : خوب همه میدونیم #c توی ارتباط با سخت افزار راحتره برای یه پروژه ترازوهای سپند من از vb استفاده کردم وخیلی هم خوب جواب گرفتم و در کل در شرایط خاص هست که فرق اینا با هم خودشو نشون میده همین
    پاسخ:
    بنده با نظر شما کاملا موافقم
    چون واقعا همینطوری هست. هر زبانی کاربرد خودش رو داره. البته الان یکم بحث وب داغ تر شده حتی بیشتر شرکت‌ها تمام نرم افزارهای خودشون رو دارن وب‌بیس میکنن بخاطر همین php‌و پایتون یکم آمارش بالا رفته
    یه بار بنویس همه جا اجرا کن یعنی جاوا
    سازگاری یعنی جاوا
    انعطاف یعنی جاوا
    پشتیبانی یعنی جاوا

    خسته نباشید آمار هایه خوبی بود پسندیدم همان طور که دوستانم گفتن هر زبانی جایه خودشو داره به هر حال -
    منم رای مو به جاوا می دم ساده و سبک و کاری و قدیمی
    ممنون از این مطلب مفید.قبلا فکر نمیکردم جاوا تا این حد ارزش داشته باشه.به نظرم یادگیری زبانی ارزش بالایی داره که تو مدت طولانی کار برد دارن.
  • دانشجویان دانشگاه های ایران
  • من خیلی در مورد زبان های برنامه نویسی تحقیق کردم ....و نتایج را برای شما می نویسم ....
    1 - زبانه که قدرتمند  استاندار و همه منظوره با بازار کار خوب و رایگان و بسیاری دیگر = جاوا
    2- زبانه آسان و همه منظوره ... رایگان .....= پایتون
    3- بهترین زبان برای وب = php
    4 - زبان برنامه نویسی سیستمی و کتابخانه های لارم ....... =QT & GNU  CPP
    پاسخ:
    تحقیق شما بسیار صحیح و درست است. ممنون
    سلام جناب مهندس
    امار خیلی خوبی ارائه دادید.من تازه میخوام برنامه نویسی رو یاد بگیرم و هیچ زمینه ای در این مورد ندارم.به نظر شما کدام یک برای یادگیری اولین زبان بهتره.ممنون
    پاسخ:
    اولین وب باشه یا دسکتاپی؟
    در هر صورت من برای شروع php رو پیشنهاد میکنم که بسیار راحت و خوش دست هست
    البته پایتون هم خوبه ولی چون منابع فارسی چندانی نداره و هم اگر به مشکلی برخورد کنید در زمینه پایتون چون تعداد برنامه نویسان ایرانی کمه امکان داره به مشکل برخورد کنید ولی اگر انگلیسیتون خوبه پایتون هم میتونه گزینه خوبی باشه
    با سلام
    من تازه برنامه نویسی تحت وب رو شروع کردم و یه سری ابهامات در مورد زبانهای برنامه نویسی برام پیش اومده که میخوام منو راهنمایی کنید.446
    1 قابلیت هر زبان برای طراحی یا برنامه نویسی تو چه زمینه ایه؟
    2 تو یه سری زبانها مثل html یه سری کدنویسی از زبانهای دیگه هم هست. این کدنویسیها بر چه پایه و اساسیه؟
    پاسخ:
    سلام 
    برای راهنمایی میتونید تماس تلفنی یا از طریق اسکایپ راهنمایی کنم
    با عرض سلام خدمت شما
    من فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار هستم چند سال پیش و متاسفانه اصلا در رابطه با رشته ام کار نکردم و الان فقط مدرکشو دارم. حالا بعد از چند سال تصمیم گرفتم اگه بشه مرتبط با رشتم  کار کنم . مشکلی که هست نمی دونم چه جوری شروع کنم چون مهارتی ندارم کلی همه چیز یادم رفته. ممنون میشه لطف کنید راهنماییم کنید که چه کنم اگه بحوام به سمت طراحی  نرم افزار  برم یا تجزیه تحلیل یا بخوام به سمت طراحی وب برم.  یا هر پیشنهادی که شما داشته باشین و راهنماییم کنید منو  که بعنوان کسی هستم که تازه میخواد شروع کنه
    با تشکر از شما
    پاسخ:
    کم و بیش بیشتر دوستانی که الان دارن توی رشته نرم افزار کار میکنن قبلا درس خوانده یکی از رشته های کامپیوتر بودن و هم قبلا کاری غیر مرتبط با رشته خودشون داشتن. نمونش خودم که تا ۵ سال پیش توی یک موسسه تحقیقات کشاورزی کتر میکردم.
    ولی همون موقع علاقه به نرم افزار و تولید نرم افزار داشتم. تا این که کم کم با خودندن کتاب و دیدن فیلمهای آموزشی تونستم خودمو از کاری که بهش علاقه ندارم کنار بکشم و بیام سمت برنامه نویسی و رشته مورد علاقه خودم.
    شما هم همینطور یکدفعه نمیشه باید کم کم و بصورت مداوم یعنی روزی یک تا دو ساعت رو برای فراگیری رشته مورد علاقه خودتون تمرین کنید یه روزی میبینید که بیشتر چیزها رو یاد گرفتید و برای شرکتهای مرتبط رزومه ارسال میکنید.
    ولی همه چیز به تلاش و کوشش شما بستگی داره. کاری نشد نداره و همین که علاقه داشته باشین و پشتکار بقیه راه رو هم میتونید طی کنید و توی رشته خودتون وارد بازار کار بشید.
    موفق باشید و پیروز.
    با سلام و خسته نباشید من یک سوال دارم؟؟؟ البته قبل از اینکه سوال رو بپرسم من در چه زمینه ای فعالیت دارم 
    برنامه نویسی تحت وب شامل:
    html,html5,css,css3,javascript,jquery,bootstrap,php && mysql,wordpress,ajax,asp.net,asp.net mvc
    برنامه نویسی تحت ویندوز شامل:
    c#,java,sqlserver c++,
    و
    برنامه نویسی تحت موبایل شامل:
    android,sqlit

    و حالا میخوام برم سراغ برنامه نویسی هک از کجا شروع کنم ؟؟؟

    پاسخ:
    بنده در این زمینه تجربه‌ای ندارم
  • طراحی سایت مشهد
  • اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی