یه نویسنده

مقاله، کتاب، برنامه و ...

مقاله، کتاب، برنامه و ...

یه نویسنده

وبلاگی برای فعالیتهای پژوهشی و برنامه نویسی کامپیوتر، که شاید دفتر یادداشتی از دانسته‌های روزانه‌ی من باشد(شاید به‌کار شما هم بیاید). مطالبی که از دنیای کدباز جمع‌آوری میکنم و برای علاقه‌مندان این شاخه از فناوری انتشار میدهم. بیشتر نوشته‌های وبلاگ را برنامه‌نویسی‌php و سیستم‌عامل لینوکس تشکیل می‌دهند.

طبقه بندی موضوعی

آموزش تعمیرات بوت در ویندوز و لینوکس

یه وقتایی حسابی باید سیستم رو داغون کرد. خب چیکار کنیم ناچاریم. مثلا من روی لپ تاپم ویندوز۷ و اوبونتو داشتم. بعد نیاز به ویندوز سرور ۲۰۰۸ بود. تا اینجا کار درست پیشت میرفت. ولی بعد از داغون شدن ویندوز۷ نیاز به نصب یه ویندوز دیگه بود. ولی وقت کافی برای پشتیبان گیری فایل‌های ویندوز۷ رو نداشتم و تصمیم گرفتم یه ویندوز ۷ در درایو دیگه‌ای نصب کنم و بعدا سر فرصت برگردم و فایل‌هاش رو پشتیبان بگیرم و آخرشم فرمت و بازگردوندن فضای اون به ویندوز۷ نصب شده فعلی.

مشکل از جایی شروع شد که با فرمت ویندوز۷ قدیمی کلا بوت لپ تاپ بهم ریخت. نه روش نصب گراب از طریق دیسک راه انداز رو جواب میداد و نه boot repair دیسک نصب ویندوز ۷ برای نصب بوت ویندوز جواب داد. و این شد شروع یه ماجراجویی جدید و برطرف کردن این مشکل.

مشکل در نشناختن پارتیشن بوت توسط خودم بود. چون اوبونتو با دستور fdisk -l جلوی پارتیشن بوت   *  میزد که اینبار هیچی نشون نمیداد و منم الکی یکی از درایوهارو انتخاب میکردم و خلاصه دردسر. از اون طرف ویندوز۷ نمیتونست با منوی boot repair خودش رو تعمیر کنه. ولی راه حلش رو یافتم که شامل مراحل زیر بود:

ابتدا باید دی وی دی ویندوز۷ رو بوت کرد و به محیط cmd برید و دستورات زیر رو وارد کنید:

bootrec /fixmbr

bootrec /fixboot

البته ابتدا دستور اول و بعد دوم. بعدش لینوکس اوبونتو رو زنده راه‌اندازی کنید و دستورات زیر رو برای نصب نرم‌افزار boot-repair رو وراد کنید:

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair

sudo apt-get update

sudo apt-get install boot-repair

این نرم افزار همان کار نصب گراب را انجام میدهد با تفاوت آنکه فقط با چند کلیک و انتخاب گزینه اول در زمان اجرا. تمام کارهارو خودش انجام میده. حتی روش نصب گراب با دیسک زنده نیاز به دستور آپدیت گراب بعد از بالا اومدن اوبونتو هست تا ویندوز رو شناسایی کنه. ولی boot-repair خودش همه رو در زمان نصب معرفی میکنه.

من از فایل deb نرم‌افزار boot-repair پشتیبان گرفتم و میتونید با دانلود اون و زدن دستورات زیر اون رو نصب کنید.

sudo dpkg -i *.deb

منبع

نظرات  (۲)

سلام آقای سیف زاده
من با آموزش Yii-Framework2 در سایت برنامه نویس باهاتون آشنا شدم یه درخواست ازتون داشتم
اگه براتون امکان داره یه آموزش تهیه کنید برای نصب ابونتو لینوکس کنار ویندوز که بصورت Dual-Boot باشه
حقیقتش من میخوام ابونتو رو کنار ویندوز نصب کنم ولی میترسم هارد لپ تابم کلا فرمت بشه یا مشکلی برام پیش بیاد .. چون شما تو لینوکس با تجربه هستین بخاطر همین ازتون راهنمایی میخوام .. ممنونم
پاسخ:
سلام راهنما برای این کار زیاد هست. مثلا این لینک رو من مشاهده کردم خیلی خوب آموزش داده. همچنین این لینک کامل‌تر توضیح داده.
بگردید آموزش ویدیویی هم پیدا میکنید. 
اگر بازم جایی مشکل داشتید در خدمتم

این دومین باره جون سیستمو نجات میدی
ممنون مهندس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی