یه نویسنده

مقاله، کتاب، برنامه و ...

مقاله، کتاب، برنامه و ...

یه نویسنده

وبلاگی برای فعالیتهای پژوهشی و برنامه نویسی کامپیوتر، که شاید دفتر یادداشتی از دانسته‌های روزانه‌ی من باشد(شاید به‌کار شما هم بیاید). مطالبی که از دنیای کدباز جمع‌آوری میکنم و برای علاقه‌مندان این شاخه از فناوری انتشار میدهم. بیشتر نوشته‌های وبلاگ را برنامه‌نویسی‌php و سیستم‌عامل لینوکس تشکیل می‌دهند.

طبقه بندی موضوعی

احتکار در دنیای تکنولوژی

چند روز پیش توی خبرها خوندم که مایکروسافت میخواد دستگاه xbox one رو به بازار عرضه کنه ولی برای راه‌اندازی سایت مستقل برای این دستگاه به مشکل برخورد کرده. ماجرا از این قرار بود که نزدیک به یک سال پیش شخصی دامنه‌های xboxone.com و xboxone.net را ثبت کرده و تا سال 2016 هم در اختیار وی می باشد. البته همچین ماجرایی برای فیس بوک هم پیش اومده که گوگل تونسته بود دلال‌های دامنه رو محکوم کنه.(منبع گویا آی‌تی)
اسم این کار رو چه میشه گذاشت؟ مثلا چقدر سود قراره از این طریق بدست بیاد؟ مثلا کسی که دست به این کار زده الان چه افتخاری به نبوغ خودش میکنه که تونسته دامنه رو پیش‌بینی کنه و بعد ثبتش کنه تا بعدا به مایکروسات بفروشه. 
حالا بی‌خبر از این که قراره همین بلا سر خودمم بیاد و این شد که امروز صبح طبق معمول اومدیم برا مشتری دامنه ثبت کنیم  دیدیم ای دل غافل این دامنه قبلا ثبت شده خلاصه یکم با حروف بازی کردم دیدم نه نشد انگار همه ثبت شده. اعصابم خرد شد آخه این همه اسامی مشابه برای چی ثبت شده رفتم دیدم به‌به یکی از همین نوابغ در کشور ما هم دست به کار بزرگ‌تری زده!!!!!. یعنی واقعه ای‌ولا داره‌ها طرف رفته دامنه‌های زیادی رو ثبت کرده و حالا براش سایتم راه‌اندازی کرده.

به نظرم باید جلوی این افزاد گرفته بشه. چرا باید دامنه از قبل ثبت بشه تا کسی که نیاز به اون دامنه داره بجای پرداخت هزینه واقعی مبلغی حتی به میلیون پرداخت کنه. این کار باعث تخریب بعضی از کسب و کارها خواهد شد. کسی که دست به این کار میزند مانند کسی است که احتکار میکند. در واقع در احتکار برای گران شدن جنسی آنرا از بازار خریداری و در انبارها ذخیره می‌کنند تا در بازار قحطی شود و جنس به قیمت بسیار بالایی فروخته شود. حالا این ایده اسلام بوده که جلوی احتکار رو بگیره و شخص محتکر جریمه بشه(که امروز از اخبار زیاد این جور خبرها رو میشنوید).
باید در صنعت نرم افزار هم احتکار داشته باشیم. مثلا کسی نتونه اسم یک نرم‌افزار رو ثبت کنه یا بره شرکتی را با فلان اسم ثبت کنه و بعد اون رو به قیمت بالایی به کسی که نیاز بهش داره بفروشه. و حتی بالاتر از اون همین خرید دامنه برای فروش در آینده هست که خرید اون راحت و قانونی و تبدیل همین دامنه‌ها به پول کاری راحت‌تر.

  • مهرداد سیف زاده

برنامه نویسی وب

سایت

نرم افزار

نظرات  (۱)

این همه احتکار گوشت و روغن و چیزای مهم دیگه تو کشور ما دارن میکنن تو چسبیدی به دامنه های XBOX One ؟ بیخیال بابا اصلا کسی XBOX One نخره مثل اینکه هر 24ساعت یکبار باید حتما به اینترنت وصل باشی و اگه نباشی حتی بازی های تک نفره هم نمیتونی بری در ضمن سرعت اینترنت هم باید حداقل 1مگابیت و حداکثر 3مگابیت بر ثانیه باشه با توجه به اینترنت کشورمون اصلا بنظر من بریم همون میکرو قدیمیمونو بازی کنیم بهتره.این واسه ما یه افتضاحه که سرعت اینترنت کشورهای درپیت مثل افغانستان از ایران بیشتره.با این وضع گرونی!
پاسخ:
حرف شما درست. ولی خیلی دردآوره وقتی با یک دامنه درست حسابی میتونی کار بهتری به مشتری تحویل بدی ولی بخاطر این که یه عده سودجو رفتن اون رو از قبل ثبت کردن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی